STATUT
Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich
z dnia 23 marca 2020 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niniejszy Statut Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich określa zasady organizacji oraz tryb działania Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich reprezentującego doktorantów kształcących się w podmiotach zrzeszonych w Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich.
2. Przedstawiciele doktorantów uczelni wymienionych w ust. 1 otrzymują prawa członków Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich.
§ 2
Samorząd doktorantów uczelni, która nie jest podmiotem zrzeszonym w Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, posiada status uniwersytetu i prowadzi kształcenie doktorantów jest uprawniony do wskazania jednego obserwatora.
§ 3
Ilekroć w przepisach niniejszego Statutu jest mowa o:
a) Statucie, rozumie się Statut Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich;
b) KRUP, rozumie się Konferencję Rektorów Uniwersytetów Polskich;
c) DFUP, Doktoranckie Forum Uniwersytetów Polskich;
d) Forum, rozumie się Doktoranckie Forum Uniwersytetów Polskich;
e) Radzie, rozumie się Radę Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich;
f) Zarządzie, rozumie się Zarząd Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich;
g) Przewodniczącym, rozumie się Przewodniczącego Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich.
§ 4
Obserwatorzy, o których mowa w § 2 mogą brać czynny udział w pracach Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich z głosem doradczym oraz mogą być wybierani do organów Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich z wyłączeniem § 8 ust .1 lit. a) oraz do Rady Doradczej.
§ 5
1. Doktoranckie Forum Uniwersytetów Polskich spełnia swoją rolę poprzez:
a) reprezentowanie interesów doktorantów wobec władz Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów Akademii Szkół Polskich, KRUP, Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej, Krajowej Reprezentacji Doktorantów oraz na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej zrzeszającej środowisko doktorantów uniwersytetów;
b) wykonywanie swoich praw i obowiązków wynikających z Ustawy;
c) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących doktorantów;
d) występowanie z wnioskami dotyczącymi spraw doktorantów do władz państwowych i uniwersyteckich zrzeszonych w KRUP;
e) działalność społeczną, kulturalną, oświatową, naukową i sportową.
2. Doktoranckie Forum Uniwersytetów Polskich może objąć patronatem wydarzenia, których charakter związany jest z rozwojem naukowym, kulturalnym, sportowym oraz integracją środowiskową społeczności doktorantów.
§ 6
1. Członkowie DFUP mają prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do organów DFUP;
b) zgłaszania wniosków i opinii do organów DFUP;
c) uczestniczenia w pracach prowadzonych przez DFUP.
2. Członek DFUP ma obowiązek przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, uchwał oraz Kodeksu Etyki Doktoranta.
Rozdział II
Organy
§ 7
Organy DFUP są reprezentantem ogółu doktorantów zrzeszonych w KRUP w sprawach dotyczących ich praw i obowiązków, nauki, kultury a także spraw socjalno-bytowych.
§ 8
1. Organami DFUP są:
a) Przewodniczący;
b) Zarząd;
c) Rada.
2. Zarząd może powołać Radę Doradczą.
§ 9
Członkostwo w organach DFUP ustaje na skutek:
a) zrzeczenia się mandatu;
b) złożenia pisemnej rezygnacji;
c) odwołania przez Radę większością 2/3 głosów przy obecności 3/4 ogólnej liczby członków Rady.
§ 10
1. Kadencja organów DFUP rozpoczyna się z dniem 1 stycznia roku następnego, w którym nastąpił wybór i trwa do 31 grudnia tego samego roku.
2. Wybory do organów DFUP, o których mowa w § 8 odbywają się na ostatnim posiedzeniu Rady w danej kadencji.
Rozdział III
Rada Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich
§ 11
Rada pełni funkcję uchwałodawczą.
§ 12
1. W skład Rady wchodzą przewodniczący samorządów doktorantów Uniwersytetów zrzeszonych w KRUP oraz członkowie Zarządu.
2. Przewodniczący samorządu doktorantów ma prawo wydelegować w swoim imieniu innego przedstawiciela do Rady.
3. W przypadku niewydelegowania przedstawiciela do Rady, Rada funkcjonuje w zmniejszonym składzie.
§ 13
1. Obradami Rady kieruje Przewodniczący.
2. W czasie trwania kadencji Rady dopuszczalna jest jedna nieobecność na posiedzeniu. W przypadku drugiej nieobecności członka Rady, Przewodniczący informuje Radę o zablokowaniu głosu w trakcie kolejnego zjazdu, w którym będzie uczestniczyć.
§ 14
Do kompetencji Rady należy:
a) uchwalanie Statutu;
b) wybór i odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących, Sekretarza DFUP;
c) powoływanie komisji stałych lub doraźnych;
d) zatwierdzanie sprawozdania z działalności Zarządu i pełnomocników na koniec kadencji;
e) podejmowanie uchwał i wyrażanie opinii w sprawach dotyczących doktorantów;
f) uchwalanie Kodeksu Etyki Doktoranta.
§ 15
Na ostatnim posiedzeniu Rada wybiera na kolejną kadencję:
a) Przewodniczącego;
b) Wiceprzewodniczącego;
c) Sekretarza.
§ 16
Członkowie organów wymienionych w § 15 Statutu są wybierani przez Radę bezwzględną większością głosów obecnych delegatów zjazdu sprawozdawczo-wyborczego.
§ 17
1. Członkowie organów wymienionych w § 15 Statutu są odwoływani przez Radę większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3/4 składu Rady.
2. Wniosek o odwołanie członka organu DFUP składa Przewodniczący albo co najmniej 7 członków Rady.
3. Do odwołania przedstawicieli DFUP w organach kolegialnych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.
§ 18
1. Rada obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Posiedzenia zwyczajne Rady odbywają się od dwóch do czterech razy w ciągu roku z wyłączeniem okresu przerwy wakacyjnej tj. lipca i sierpnia.
3. Posiedzenia zwyczajne zwołuje Przewodniczący.
4. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 składu Rady.
5. Sprawozdania z posiedzenia Rady przygotowuje Sekretarz DFUP.
§ 19
1. Porządek obrad posiedzeń Rady jest przekazywany członkom Rady za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej przez Sekretarza, nie później niż na 5 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia. W przypadku posiedzeń nadzwyczajnych porządek obrad jest rozsyłany co najmniej na jeden dzień przed terminem posiedzenia.
2. Porządek obrad, wraz ze zgłoszonymi poprawkami przyjmuje Rada w głosowaniu jawnym na początku posiedzenia.
§ 20
1. Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów obecnych delegatów zjazdu w głosowaniu jawnym, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej.
2. W przypadku równej liczby głosów przeprowadza się ponowne głosowanie na tym samym posiedzeniu.
3. Przed podjęciem uchwały sprawę referuje członek Rady.
4. Uchwały Rady mogą być podejmowane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§ 21
1. Głosowanie w trybie tajnym zarządza Przewodniczący na wniosek co najmniej 1/3 obecnych członków Rady.
2. Głosowanie w trybie tajnym odbywa się na specjalnie do tego przygotowanych kartach do głosowania.
3. Do przeprowadzenia głosowania w trybie tajnym, o którym mowa w ust. 1 i 2 powołuje się komisję skrutacyjną spośród członków Rady i obserwatorów.
4. Do głosowania w trybie tajnym stosuje się § 20.
§ 22
Uchwały Rady są wiążące dla wszystkich organów Rady.
§ 23
Uchwały Rady publikowane są na stronie internetowej DFUP nie później niż 14 dni od dnia ich podjęcia.
Rozdział IV
Przewodniczący Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich
§ 24
Przewodniczący jest organem wykonawczym DFUP.
§ 25
Przewodniczącym może zostać wyłącznie doktorant Uniwersytetu zrzeszonego w KRUP.
§ 26
Do kompetencji Przewodniczącego należy:
a) reprezentowanie DFUP wobec władz Rzeczypospolitej Polskiej, KRUP oraz innych podmiotów społeczności akademickiej;
b) reprezentowanie DFUP wobec podmiotów zewnętrznych;
c) organizowanie posiedzeń Rady;
d) przewodniczenie posiedzeniom Rady;
e) kierowanie bieżącymi pracami Zarządu;
f) ustalenie terminu i miejsca posiedzenia Rady;
g) przedstawianie kandydatur na członków Zarządu;
h) dokonywanie podziału czynności między poszczególnych członków Zarządu;
i) reprezentowanie doktorantów DFUP w Krajowej Reprezentacji Doktorantów i w porozumieniach branżowych;
j) podejmowanie decyzji w sprawach bieżących niezastrzeżonych dla innych organów;
k) powoływanie pełnomocników do wykonywania określonych zadań;
l) dysponowanie środkami finansowymi DFUP;
m) składanie na koniec kadencji pisemnego sprawozdania z działalności DFUP.
§ 27
Prawo zgłaszania kandydata na Przewodniczącego przysługuje każdemu doktorantowi obecnemu na ostatnim posiedzeniu Rady. Wymagana jest zgoda kandydata.
§ 28
Przewodniczący odpowiada przed Radą.
§ 29
Funkcji Przewodniczącego nie można pełnić dłużej niż przez dwie kadencje.
§ 30
W przypadku niemożności pełnienia funkcji, wygaśnięcia mandatu lub utraty członkostwa w DFUP, funkcję Przewodniczącego pełni Wiceprzewodniczący do momentu wybrania nowego Przewodniczącego.
§ 31
Po odwołaniu lub wygaśnięciu mandatu Przewodniczącego, Rada na najbliższym posiedzeniu przystępuje do wyboru nowego Przewodniczącego, którego kadencja trwa do końca bieżącej kadencji.
Rozdział V
Zarząd Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich
§ 32
Zarząd jest organem wykonawczym DFUP.
§ 33
Zarząd składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
§ 34
Kandydata na Wiceprzewodniczącego i Sekretarza wskazuje nowo wybrany Przewodniczący lub trzech członków Rady.
§ 35
Pracami Zarządu kieruje Przewodniczący.
§ 36
Do kompetencji Zarządu należy:
a) wykonywanie uchwał Rady;
b) wykonywanie budżetu;
c) powoływanie Rady Doradczej;
d) podejmowanie decyzji o przyznaniu patronatu DFUP.
§ 37
Zarząd odpowiada przed Radą z tytułu realizacji powierzonych zadań.
§ 38
W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym powołani przez Przewodniczącego pełnomocnicy.
§ 39
Pełnomocnictwo wygasa:
1) z dniem odwołania pełnomocnika przez Przewodniczącego;
2) z dniem złożenia pisemnej rezygnacji;
3) z końcem kadencji organów DFUP.
Rozdział VI
Rada Doradcza
§ 40
1. Do zadań Rady Doradczej należy:
1) wspieranie Zarządu w sprawach merytorycznych i strategicznych;
2) współdziałanie z organami DFUP w zakresie wypracowania planów rozwoju DFUP;
3) zapewnienie transferu wiedzy pomiędzy członkami Zarządu kolejnych kadencji;
4) gwarantowanie zachowania merytorycznej i środowiskowej ciągłości funkcjonowania DFUP jako organizacji.
2. Rada Doradcza składa się z co najmniej 3 członków powoływanych przez Zarząd, wyróżniających się doświadczeniem i szczególnymi osiągnięciami w działalności na rzecz środowiska akademickiego, w szczególności na rzecz doktorantów.
3. W ostatnim kwartale działalności Zarządu, Rada Doradcza składa Przewodniczącemu DFUP sprawozdanie ze swojej działalności.
4. Członkostwo w Radzie Doradczej wygasa w przypadku:
1) złożenia pisemnej rezygnacji;
2) odwołania przez Zarząd.
Rozdział VII
Komisje
§ 41
Rada na wniosek Przewodniczącego DFUP powołuje i odwołuje stałe lub doraźne komisje.
§ 42
Zadaniem komisji jest opiniowanie i przygotowanie pism odnoszących się do oznaczonej dziedziny działalności DFUP.
§ 43
Rada w trybie uchwały określa tryb zgłaszania kandydatów, skład i zadania.
§ 44
Kandydatów na członków komisji zgłasza członek Rady lub członek Zarządu.
§ 45
Członkami komisji mogą być przedstawiciele środowisk doktoranckich zrzeszonych w KRUP oraz Uczelnie Wyższe posiadające status Uniwersytetu i prowadzące kształcenie doktorantów.
§ 46
Członkowie komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji, który kieruje jej pracami.
§ 47
Przewodniczący komisji składa pisemne sprawozdanie raz na pół roku, w momencie odwołania ze stanowiska oraz na wniosek Rady lub Przewodniczącego.
§ 48
Komisja może uchwalić regulamin wewnętrzny, który zatwierdza Rada.
Rozdział VIII
Wybory
§ 49
1. Wyniki wyborów stają się prawomocne po upływie 7 dni od dnia ich ogłoszenia przez ustępujący Zarząd, o ile nie zostanie złożony w tym czasie protest wyborczy.
2. Komisja Wyborcza jest organem właściwym do rozstrzygania protestów i wątpliwości związanych z przebiegiem wyborów.
3. Członków Komisji Wyborczej wybiera się na zasadach określonych w § 21 ust. 3.
4. Protest wyborczy może dotyczyć fałszerstwa wyborczego lub naruszenia przepisów Statutu;
5. Z protestem wyborczym może wystąpić każdy doktorant posiadający czynne prawo wyborcze.
6. Osoby wnoszące protest wyborczy formułują zarzuty oraz przedstawiają lub wskazują dowody na ich uzasadnienie.
7. Ponowne wybory, o których mowa w ust. 6, przeprowadza się w zakresie, w jakim protest wyborczy został uznany za uzasadniony.
Rozdział IX
Finanse
§ 50
KRUP zapewnia środki materialne niezbędne do funkcjonowania DFUP.
§ 51
Przewodniczący może wystąpić o dodatkowe środki finansowe od podmiotów zewnętrznych.
§ 52
Podstawę działalności finansowej DFUP stanowi roczny plan finansowy przygotowany przez Przewodniczącego i zaakceptowany przez Przewodniczącego KRUP.
§ 53
Środki finansowe DFUP znajdują się na Uniwersytecie, na którym kształcenie odbywa Przewodniczący.
§ 54
Środki finansowe przyznawane DFUP w ramach planu rzeczowo-finansowego oraz środki pozyskane z innych źródeł, wydawane są i rozliczane zgodnie z obowiązującymi w Uniwersytecie przepisami dotyczącymi zasad gospodarki finansowej Uniwersytetu.
§ 55
Przewodniczący czuwa nad wykorzystaniem środków i ponosi odpowiedzialność za realizację planu finansowego.
§ 56
Rada przyjmuje sprawozdanie z wykonania rocznego planu finansowego przez Zarząd.
Rozdział X
Dokumentacja i siedziba Doktoranckiego Forum Uniwersytetów Polskich
§ 57
Dokumentacja działalności DFUP przechowywana jest na Uniwersytecie, na którym kształcenie odbywa Przewodniczący.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe i przepisy przejściowe
§ 58
Członek organu, o którym mowa w § 8 b) i c), który uzyska w trakcie kadencji stopień doktora, może kontynuować kadencję zgodnie z przepisami Statutu.
§ 59
1. Zmiany Statutu uchwala Rada.
2. Propozycje zmian w Statucie powinny zostać rozesłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej wszystkim członkom Rady w terminie 14 dni przed terminem posiedzenia Rady.
3. Statut może zostać zmieniony uchwałą Rady podjętą w głosowaniu tajnym, większością co najmniej 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady.
4. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest zorganizowanie głosowania elektronicznego.
§ 60
Wystąpienie z DFUP następuje na mocy pisemnej rezygnacji popartej uchwałą odpowiedniego organu samorządu doktorantów danego uniwersytetu wchodzącego w skład KRUP.
§ 61
Statut wchodzi w życie z chwilą przyjęcia.